Cześć, Dzień Dobry,
Dzisiaj ćwiczymy słówka z tematyki “Dom” i bardzo typowe angielskie zdania – opisy miejsc.
Tak wygląda sama konstrukcja czyli taki wzór:
There + is/are + Co + Gdzie, np. “There is a book on the table” – “Na stole znajduje się książka” – w polskiej interpretacji
Oto inne przykłady:
- There are many children in the playground.
- My school is very big. There are forty classrooms and two gyms.
- There are too many students in this class. W tej klasie jest zbyt dużo uczniów.
Szkoła czy dom to budynek, ale możemy także mówić o mniej oczywistych “miejscach” tak po angielsku jak po polsku:
- There are six gears in my car. W moim aucie jest sześć biegów.
- Can you help me? There is something in my eye.Czy możesz mi pomóc? Coś jest w moim oku. (Oni nie mówią: coś mi wpadło do oka.)
- There is a virus on your computer. Na twoim komputerze jest wirus.
Albo zignorować miejsce całkiem:
- There is no such thing as a ghost. Nie ma takiej rzeczy jak duchy – czyli Duchy nie istnieją.
- There is a storm coming. Nadchodzi burza. (a dosłownie: Tam jest burza nadchodząca)
UWAGA NA BŁĘDY!
Często jednak słyszę kiedy uczeń mówi polskie zdania z angielskimi słówkami w nich:
Zamiast: “There are many apples in my bag” często mówimy : “In my bag is many apples” co po angielsku jest niepoprawne, bo:
- brak tu podmiotu (THERE to podmiot domyślny)
- źle odmieniony czasownik BYĆ – BE bo MANY APPLES to liczba mnoga, więc powinno być: ARE a nie IS.
Co zrobić żeby szybciej wyeliminować błędy w mówieniu po angielsku lub innym obcym językiem?
W kwestii mówienia po angielsku, czyli tak zwanego “speakingu” warto sobie uświadomić taką rzecz: NIGDY NIE BĘDZIEMY MÓWIĆ PO ANGIELSKU TAK JAK W OJCZYSTYM JĘZYKU, więc chcemy inaczej do mówienia podejść od samego początku:
Zanim coś powiemy, pomyślmy o tym jak to zrobić, jakich angielskich słówek i struktur użyć i ułóżmy sobie w głowie prosta wypowiedź.
Czyli kiedy chcemy opisać pomieszczenie albo po prostu powiedzieć, że gdzieś coś jest, mówimy na początku słowa: THERE IS/THERE ARE a potem całą resztę.
(Możesz wywrócić oczami i jęknąć: “O boże, no to tak cały czas muszę myśleć zanim się odezwę? Moim zdaniem nie cały czas, ale tylko na samym początku. Potem ci już wejdzie w krew.)
Więc jak anglojęzyczni rozumują skoro budują tak zdania?
Przede wszystkim w CAŁYM JĘZYKU ANGIELSKIM panuje zasada , że w KAŻDYM ZDANIU MUSI BYĆ PODMIOT CZYLI WYKONAWCA i to na początku, przed czynnością. Więc jeśli go tam nie ma, to wstawiamy go sztucznie i na siłę. Czasem jest to IT (jak później jest przymiotnik: It is rainy – Jest deszczowo.) a czasem THERE (jak później jest rzeczownik: There is rain – Jest deszcz.)
Z There is/are j też tak jest bo jeśli zamierzamy mówić o położeniu czegoś, osoby lub przedmiotu (czyli rzeczownika) to jest to obiekt a nie wykonawca czynności, więc nie może być na początku zdania, musi być po czynności czyli po czasowniku. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na ten temat, zajrzyj do artykułu o tym jak angielski różni się od polskiego.
Nie martw się jeśli nadal nie rozumiesz. Po prostu zapamiętaj:
THERE IS + CO + GDZIE
Pozdrawiam gorąco w zimny listopad (November)
Sylwia
A tu pobierz karty pracy dla dzieci – fragment z Modułu Nr 8 Kursu dla Mamy i Dziecka w Oparciu o Program MEN:
Jak ćwiczyć mówienie po angielsku z dzieckiem?
Najlepiej zrobić ćwiczenia z pisania najpierw żeby mózg z każdej strony pooglądał je sobie i uznał że są OK.
Następnie można skorzystać z fiszek (gotowe są w Kursie) – możesz je zrobić sama w łatwy sposób, lub po prostu opisujcie pomieszczenia w swoim domku.
Na przykład:
Pytanie: What is there in our living room?
Odpowiedź: There are two armchairs, a coffee table and a sofa.
Najnowsze komentarze